Pik Karla Marxe 2008 - První český výstup na Pik Karla Marxe (6734m) v Tádžikistánu

Jak tenhle den viděli:
Ruda Jára

Tomášův deník - den 13

Úterý 22.7. - den 13 a 8. den v horách

Ráno je obloha jako vymetená, mráz. Vstáváme kolem sedmé a s vařením a balením nespěcháme. Dneska bereme s sebou do C1 náš stan, zůstane tu jen ten poslední, ve kterém necháme věci, které nahoře nebudeme potřebovat.

Vyrážíme až po desáté. To se už zase stačilo zatáhnout, takže jsme aspoň ušetřeni perspektivy výhně na ledovci.

Stoupáme o dost rychleji než včera. Do C1 nám to včera trvalo sedm hodin, dneska jen čtyři a půl hodiny. Ještě cca 100 m pod C1 byli Honza i Jára v pohodě, ale ta poslední stovka jim dala pěkně zabrat. Honza zalezl do spacáku a spí... Stěžuje si na bolet hlavy. Jára je na tom podobně. Ruda je v pohodě. Mně trošku bolí hlava, ale to ani nestojí za řeč. Jára a Honza jsou z nás pro výšku asi nejhůř disponovaní, jak se zdá. Jenže Jára je strašně ambiciózní a já se trochu bojím, aby ho ta ambice nehnala nahoru rychleji nebo výš, než na co má. Opravdu nerad bych tu organizoval nějakou záchranu. Honza dokonce přestal tvrdit, že je v pohodě (což zatím dělal pořád). Nikdo by mu to stejně nevěřil.

Místo, kde máme postavený tábor, je fantastické. Stany stojí na tenké vrstvě suti pokrývající ledovec. Všude okolo nás jsou ledové hřiby s balvany nahoře, místy už balvan spadl a zůstávají jen ledové hroty a břity. Nedaleko se s hukotem žene po ledovci prudká bystřina a ledovec samotný (široký snad kilometr!) je tvořen nesmírným množstvím ledových škrapů. Vypadá to nádherně, ale skoro se po tom nedá chodit, je to obtížné a nebezpečné. Na Plato Marxe nám zbývá už jen asi 200 výškových metrů, zato ale 4 kilometry pochodu!

Dnes se tu jen vyspíme a zítra zkusíme nalehko ještě kousek vystoupat. Pak sebereme zase náš stan (malý tu stále zůstane) a půjdeme si odpočinout zpět do BC. Následovat bude volný den a pak definitivní přesun do C1 a další aklimatizace.

Večer kolem sedmé přichází vánice. Je asi pět pod nulou. Během večeře přestává Honzu bolet hlava a já se cítím úplně skvěle. V devět hodin se mraky trhají a dělá se krásný večer. Vypadá to, že nás čeká studená noc.